Se och göra

Stora Namnsgölen runt 11 km

Vandringen klassificeras som medelsvår till krävande. Detta på grund av kuperad terräng med stigar. Naturen består av skogsklädda höjder med djupa dalar och små gölar. Många träd är över 150 år gamla. Större delen av rundslingan går genom Rödgölens naturreservat.

Länk till digitala kartan

Rundslingan startar vid parkeringen vid Hultsbruk/Ågelsjön. Följ sedan de orangea markeringarna tillbaka längs bilvägen. Efter några hundra meter tag vänster enligt markeringarna. Efter ca 1 km kommer leden fram till parkeringen för Rödgölens naturreservat. Tag vänster och följ markeringarna.

Leden passerar förbi Gransjön. Här finns en badplats för den som vill ta ett dopp och möjlighet att rasta. Leden delar sig i den norra änden på sjön. Tag då höger. Leden delar sig igen efter ca 500 meter. Tag höger. Följ leden tills du ser en skylt som  pekar mot ett vindskydd. Stigen till vindskyddet är en avstickare på ca 300 meter. Gör gärna denna avstickare för att rasta och njuta av den vackra plats där vindskyddet ligger. Här finns också bord att sitta vid samt grillmöjligheter.

Följ stigen tillbaka till leden. Tag höger för att komma vidare på rundslingan. Följ markeringarna så kommer du efter ett tag till en vacker utsiktsplats vid Jakobsdalsberget (vid en mast). Vandringen går nedför mot Ågelsjön. Den sista biten av vandringen följer Ågelsjöns nordöstra strand tillbaka till startpunkten vid Ågelsjöns parkering. Sista biten av vandringen erbjuder rastmöjligheter vid bord eller på klippor. Här finns även badmöjligheter.

Kontaktinformation

Underlag: Skogsstig

Effektiv vandringstid: 3 - 4 timmar

Vägbeskrivning

Ta väg 55 norrut från Norrköping mot Katrineholm. Strax efter Åby finns en skyltat avtagsväg mot Hultsbruk åt vänster. Håll sedan rakt fram ca 1 km och du kommer till parkeringen.