Se och göra

Björkviken runt 12 km

Rundslingan en lätt till medelsvår vandring i vackert skogs- och sjölandskap. Den har delvis samma sträckning som den populära vandringen Ågelsjön runt, men går även i mindre besökta delar av området.

Se rundslingan på digitala kartan

Startplats och slutplats för denna rundslinga är parkeringen vid Hultsbruk. Tag vänster vid platsen med flera informationstavlor, och följ Ågelsjöns strand ca 500 m. Tag vänster uppför en trappa och följ sedan stigen vidare uppför branterna. Följ skyltning mot “Bergkulla”. Efter ytterligare 1500 m korsar leden en grusväg.

Fortsätt rakt över vägen och vidare till det lilla samhället Kårkelösa. Här viker leden av till höger mot Björkviken. Strax före Björkviken delar sig leden. Sluta nu att följa skyltning mot “Bergkulla” och följ skyltning mot “Sörsjön”istället. (Bergkulla är en alternativ start- och slutplats, se nedan).

När rundslingan närmar sig den norra delen av Ågelsjön är det dags att börja följa skyltning mot Hultsbruk. Väl vid Ågelsjön följer leden strandkanten i ca 4 km tillbaka till startplatsen vid Hultsbruk.

Bergkulla, strax norr om Svärtinge, är en alternativ start och slutplats. En anslutning på cirka 1,6 km tar dig till rundslingan Björkviken runt. Väljer du att starta här blir turen 14 km.

Kontaktinformation

Hemsida: www.ostgotaleden.se

Hitta hit

Vägbeskrivning

Ta väg 55 norrut från Norrköping mot Katrineholm. Strax efter Åby finns en skyltat avtagsväg mot Hultsbruk åt vänster. Håll sedan rakt fram ca 1 km och du kommer till Parkeringen.