Se och göra

Falerum - Åtvidaberg 20 km

Etappen startar vid Falerums resecentrum. Leden följer den asfalterade genomfartsvägen/Uknavägen genom samhället. Efter ca 1 km svänger leden av åt höger till en informationsskylt för Falerums övre industriområde. Där efter går leden över Storån och vidare på en grusväg mot samhället Gärdserum. Sträckan erbjuder vackra vyer över det småkuperade landskapet.

Leden går förbi Gärdserums kyrka. Kyrkan är byggd i nygotisk stil och invigdes år 1857. Vid kyrkan är det vacker utsikt över Båtsjön samt möjlighet att sitta ner och rasta och titta på utsikten.
Fortsätt på grusvägen genom samhället med riktning norr ut. På höger sida ligger den privata herrgården Kvistrum. Korsa väg 731 och följ skyltningen och leden in i skogen. Här byter leden karaktär. Från bred grusväg i öppet landskap till smal slingrande stig eller väg i skogen. Efter några kilometer kommer leden tillbaka till väg 731. Korsa vägen och gör ett stopp vid Forsaström ekomuseum och järnbruk. Passa på att rasta och ta in historien.

Leden går därefter ca 700 meter på väg 731. Var försiktig här då det passerar bilar och vägen är smal. Vik av på grusvägen till höger vid skylten Dunketorp 2. Vandringen är mestadels i skogsområde med en del öppna fält. Vid Fallasjön erbjuds vacker utsikt. Efter ca 14 kilometers vandring kommer leden till Åtvidsnäs naturreservat. Här finns ett vindskydd, eldstad och torrdass.

Leden går nu genom naturreservatet på en slingrande stig på en åsrygg. Därefter gör leden en passage under riksväg 35 till området Gjutarnas hage – ett lummigt område med en slingrande bäck. Vandringen passerar Åtvidabergs nya kyrkogård. Här går leden på asfalt. Därefter går leden in i skogen på stigar och kommer till slut fram till Bysjön. Här delar sig leden. Tag höger och gå några hundra meter så är du framme vid etappens slut vid Edbergafältet i Åtvidaberg.

För den som åker tåg eller buss är det ca 1,8 kilo-meters promenad till Åtvidabergs resecentrum.

Läs mer om brukskulturen i Åtvidaberg med omnejd på hemsidan: brukskultur.se

TIPS! När du vandrar sträckan är ett tips att i din mobiltelefon öppna hemsidan ostgotaleden.se, för att komma till den digital kartan för etappen. Använd den digitala kartan när du vandrar sträckan så är det enkelt att se din position. (Se till att ge telefonen tillåtelse att använda din position). Ta gärna med en power bank för att kunna ladda telefonen vid behov.

Kontaktinformation

597 30 Åtvidaberg
Kontaktperson: Patrick Friberg
Telefon: 0120-83007

E-post: patrick.friberg@atvidaberg.se
Hemsida: https://www.ostgotaleden.se

Hitta hit

Vägbeskrivning

HITTA HIT MED BIL: Åk riksväg 35 till Åtvidaberg. Följ skyltning mot Falerum. Startplatsen ligger vid Falerum station.

ÅKA MED KOLLEKTIVTRAFIK: Det går tåg (Kustpilen) från Linköping till Falerum. Ibland är det bussar som går från Linköping och då med byte i Åtvidaberg. Väl framme i Åtvidaberg går det tåg eller bussar till Falerum.