Se och göra

Trollegater - Rimforsa 13 km

Vandringen börjar förslagsvis vid Naturreservatet Trollegater. Hit går ingen ordinarie kollektivtrafik, men det går att beställa ”närtrafik” av Östgötatrafiken. Ange att du ska åka från Rimforsa station till Grythult vid Trollegater. Det andra alternativet är att parkera en bil vid Rimforsa station och en bil i Trollegater.

Trollegater är ett naturreservat med vacker tallskog, men är framförallt känt för sina grottor. Grottorna ligger ca 200 meter från parkeringen (där vandringen börjar) och leden passerar inte förbi själva grottorna.

Vandringens första del går på grusväg och passerar gården Grythult. Här är landskapet ett vackert odlingslandskap. Därefter följer leden en skogsväg som ibland blir en stig. Leden delar sig efter några kilometer. Följ då skyltning mot Rimforsa. Leden korsar bilvägen mot Rimforsa och fortsätter på andra sidan vägen. Naturen här är fin tallskog och mer kuperad mark. Leden passerar den charmiga sjön Stora Kullgölen. Passa på att fika på någon sten vid sjön och njut av vyerna.

Leden passerar sedan Jonsboån och svänger söder ut på grusvägen i 200 meter. Sedan viker leden av öster ut upp för en brant sluttning och därefter följer vandring i vacker skog på stig.

Efter någon kilometer i skogen korsar leden den asfalterade vägen mot Rimforsa. Följ leden nordöst. Den första biten är på stig som sedan övergår till grusväg. Efter några hundra meter på grusvägen viker leden av till höger in i skogen och leden går in i Klevbergets naturreservat. Klevbergets klippor erbjuder en storslagen utsikt över det närliggande landskapet – sjön Järnlunden och Hallstad ängar. I reservatet fortsätt följa skyltar mot Rimforsa.

Leden slingrar sig nu ner för berget i några hundra meter för att sedan passera en asfalterad väg. Fortsätt på grusvägen rakt fram mot nästa naturreservat – Hallstad ängar. Här finns bilparkering, vindskydd, toalett, badstrand och flera pick-nick-bord (på ängen).

Hallstad ängar är bland annat känt för sina hamlade lindar. Inte någon annan äng på svenska fastlandet växer en så stor mängd beskurna lindar. Granne med Hallstad ängar ligger Borgarmons naturreservat. Här finns rester av en fornborg från järnåldern. Ta gärna en extra tur på reservatets vandringsled.

Leden fortsätter genom reservatet och vidare till gården Hallstad säteri. Fortsätt vandringen på en stig och följ därefter den asfalterade bilvägen en liten bit innan leden svänger söder ut in i samhället Rimforsa. Leden går viss bit på cykelväg och därefter på skogsväg och stig. Leden leder till Rimforsa motell vid rondellen i Rimforsa. Leden fortsätter ner i en tunnel under riksväg 23/34.  Vik av leden efter tunneln och ta dig till Rimforsa station. Nu är du framme!

Kontaktinformation

Startplats: Trollegater naturreservat
Slutplats: Rimforsa station

Vägbeskrivning

Kör riksväg 23/34 till Rimforsa. I rondellen följ skyltning mot Trollegater. Från rondellen är det cirka 9 km att köra. Vägen är bra skyltad. Parkering för ca 10 bilar.